Roemenië

Therapiecentrum Ancora te Iaşi

Vanaf 2003 tot 2016 is in dit centrum een revalidatieprogramma aangeboden voor kinderen met autisme of aanverwante stoornissen (en een verstandelijke beperking). Vanaf september 2016 zijn er twee psychologische praktijken gevestigd van onze voormalige medewerkers, die er nu zelfstandig werken. Wel helpen ze ons ook nog in onze andere projecten op het platteland, door middel van samenwerkingscontracten.

In de eigen praktijken wordt gewerkt aan het voorbereiden voor een vorm van onderwijs, aangepast aan de mogelijkheden van het kind. Daarnaast krijgen schoolkinderen met een beperking extra hulp om het geleerde tot zich te nemen en te werken aan (meer) zelfstandigheid. Ouders/verzorgers worden begeleid in dit proces. Tevens worden de kinderen getest met internationaal erkende testinstrumenten.

Speciale scholen met klassen voor kinderen met autisme
Door vroegere samenwerking van Ancora Salvării met de school Constantin Paunescu Iași is er voor het eerst een school voor kinderen met autisme in Iaşi (>300.000 inwoners). De kinderen, die nu daar op school zitten, kwamen eerst bij het therapiecentrum van de stichting. Daar werden ze voorbereid op school. Op deze bestaande school voor speciaal basisonderwijs werden in 2008 twee autismeklassen geopend en in 2011 waren dat inmiddels vijf klassen. En dit groeiproces gaat nog steeds door. Er is nu een apart gebouw dat met hulp van de ouders werd opgeknapt. De kinderen zijn nu op de staatsschool ingeschreven.

Zo kan de stichting zich nu op een nieuwe generaties op het platteland concentreren. Nog steeds sturen we kinderen door naar deze school of een andere speciale school uit de provincie te Tg. Frumos, vlakbij Strunga en te Pașcani. Omdat de stichting nu dus meer buiten de stad werkt, deelt ze daar – door samen te werken met de lokale scholen – haar kennis over onderwijs aan leerlingen met autisme en aanverwante stoornissen. Ook gaan er kinderen door naar het normale onderwijs, helaas vaak met beperkt resultaat.

Târgu Frumos

Târgu Frumos is een stadje (totaal 11.000 inwoners) zo’n 45 km bij Iasi vandaan. Hier hebben we sinds 2015 ruimte gekregen van het gemeentehuis om sociale hulpverlening te geven aan families met autistische kinderen. Met name geven we praktische informatie en bieden we individuele en groepscounseling. Ook werken we er samen met de scholen.

Strunga

Strunga is een gemeenschap van acht dorpen (totaal 4.500 inwoners) zo’n 55 km bij Iasi vandaan. In deze gemeenschap heeft de stichting onderzoek gedaan naar de behoeften van alle families met een gehandicapt familielid. Naar aanleiding daarvan wordt er nu individuele hulp geboden, zoals maatschappelijk werk, counseling, aangepast onderwijs. Ook worden praktische hulpmiddelen aangeboden, zoals een rollator of incontinentiemateriaal. Inmiddels is het werkgebied erg uitgebreid naar andere dorpsgemeenschappen of stadjes uit de omgeving.
Op het terrein is een aangepaste speeltuin, een centrum met etage en een overdekt buitenzwembad.

Doelen: integratie van mensen met een beperking of speciale sociale behoeften in de gemeenschap, ontwikkelingsmogelijkheden voor mensen met een beperking, taakverlichting van ouders of andere mantelzorgers, en kennisoverdracht op verscheidene gebieden als aangepast onderwijs en hulpverlening.
Activiteiten: integratie-activiteiten (o.a. in zwembad), arbeidsactiviteiten (o.a. huishoudelijk werk, tuinieren) en vakantie-oord, waarbij de ouders/verzorgers de juiste informatie kunnen krijgen over de aandoening van hun gehandicapte of chronische zieke familielid. Ze worden individueel begeleid en maandelijks zijn er de familieondersteuningsgroepen (ouders en brussen = broers en zussen).